עורך דין דיני עבודה

משרד עורכי דין ונוטריון - Law Office & Notary - 03-5103906


    תחומי התמחות
 
     יצוג עובדים
     יצוג מעסיקים
     פנסיה
    משא ומתן קיבוצי
     ביטוח לאומי 
     נוטריון
    תאונות עבודה
    תאונות דרכים
    תביעות יצוגיות
 
 

חדשות חקיקה
זיכוי חברת אבטחה מכתב אישום אשר הוגש על ידי משרד הכלכלה 

תשלום גמול גלובאלי בגין עבודה במנוחה שבועית ובחג 

תקנות מס הכנסה (זיכויים לעובד זר), התשע"ה- 2014 

הפרשה לפנסיה – מבקשי מקלט 

הסכם קיבוצי בדבר העסקת אנשים עם מוגבלויות 

הסכם קיבוצי ענפי – עובדי אבטחה דברי הסבר ופרשנות 

"צוק איתן"- יחסי עובד ומעביד במהלך המבצע 

עדכוני פסיקה וחקיקה 

עדכון שכר מינימום 

חוק חוזה סוכנות (סוכן מסחרי וספק), התשע"ב-2012 

דף הבית >> מידע מקצועי >> מידע מקצועי אודות פיצויים ופיטורין >> פיצויי פיטורין


 

עו"ד דיני עבודה - פיצויי פיטורין

זכאות לפיצויי פיטורין מפי עורך דין לדיני עבודה

אנו במשרד עורכי הדין שלמה את שלמה מתמחים בדיני עבודה וריכזנו לתרותכם מידע אודות חישוב פיצויי פיטורין.

מהם פיצויי פיטורין?
בדוננו בפיצויי פיטורין כוונתנו לתשלום כספי לעובד מהסיבה כי שהמעביד פיטר אותו מבלי שהיתה לו סיבה לפטר אותו ללא תשלום פיצויי פיטורין בגין המעשה. הזכות החוקית לפיצויי פיטורין מוסדרת בחוק פיצויי פיטורין.
שימו לב אין הכוונה לקבלת פיצויים בגין הפרת חוזה.
יתכן מצב בו עובד יהיה זכאי לקבלת שני סוגי הפיצויים הללו, פיצויים בגין הפרת חוזה ופיצויי פיטורין.יתכן אף מצב אחר ונסיבות שונות הבן לא יהיה זכאי לאף אחד מהם.

תנאי הזכאות לקבלת פיצויי פיטורין
סעיף 1 לחוק פיצויי פיטורין קובע את תנאים הזכאות לקבלת פיצויי פיטורין: להלן התנאים: 

  1. קיום יחסי עובד-מעביד הנבדקים ע"י המבחנים השונים, לדוגמא מבחן ההשתלבות.

  2. העובד עבד אצל אותו המעביד או באותו מקום העבודה (דהיינו גם אם התחלפו המעסיקים והעובד נשאר באותו מקום העבודה הינו זכאי לפיצויי פיטורין מן המעסיק השני גם בגין תקופת העבודה אצל המעסיק הראשון).

  3. לעובד יש ותק של לפחות שנת עבודה אחת. סעיף 2 לחוק פיצויי פיטורין קובע באלו מקרים רצף העבודה לא ייפסק, לדוגמא : ימי חג ומנוחה, חופשה שנתית וימי מילואים. סעיף 3 לחוק אף קובע כי גם מי שפוטר בסמוך לסוף שנת העבודה הראשונה שלו , לאחר אחד עשר חודשי עבודה לפי הפסיקה, יהא זכאי לפיצויי פיטורין. זאת על מנת לסכל ניסיון מעסיקים להתחמק מן התשלום של פיצויי פיטורין.

  4. מעשה פיטורין – בכדי להיות זכאי לפיצויי פיטורין די בעצם הפיטורין. לכלל זה חריגים אשר קובעים זכאות של עובד לפיצויי פיטורין גם במקרה התפטרות. למשל התפטרות הנובעת מהעתקת מקום מגוריו, ממצב בריאותי של העובד או בן משפחתו והתפטרות הורה המבקש לטפל בילדו עד גיל תשעה חודשים.

התפטרות בגין הרעה מוחשית בתנאי העבודה מזכה אף היא את העובד בפיצויי פיטורין. המצבים המהווים הרעה מוחשית בתנאי העבודה לעניין קבלת פיצויי פיטורין נקבעים ע"י פסיקןת בי"ד לעבודה וכוללים בין השאר הלנת שכר מתמדת, דרישה לעבוד באזור מגורים אחר כל פעם ועוד.

אופן חישוב שיעור פיצויי פיטורין
שיעור פיצויי פיטורין נקבע על פי המשכורת האחרונה ברוטו אשר התקבלה בטרם נותקו יחסי עובד-מעביד. הכוונה לשכר בסיס לפני ניכויי מס הכנסה, דמי בריאות וביטוח לאומי. התשלום הינו תשלום של חודש אחד על כל שנת עבודה. לשם ההמחשה: שלוש שנות עבודה משכות בשלושה חודשים של פיצויי פיטורין, אך לא פחות משכר המינימום על פי חוק שכר מינימום.

שלילת פיצויי פיטורין
החוק מקנה לבית הדין לעבודה סמכות בחוק לשלול פיצויי פיטורין אם העובד פוטר ע"פ נסיבות אשר מצדיקות פיטורין ללא פיצויים או פיטורים בפיצויים חלקיים. זאת על פי ההסכם הקיבוצי החל על המעביד והעובד ובאין הסכם כזה אזי על פי ההסכם הקיבוצי החל על המס' הגדול ביותר של העובדים באותו הענף (ראו סעיף 16 לחוק פיצויי פיטורין). באין אשר נדרש לשם שלילת פיצויי פיטורין יחילו את ההסכם הקיבוצי החל על מס' העובדים הגדול במשק. 

הערה: המידע המשפטי המוגש באתר זה מהווה מידע כללי בלבד. שימוש במידע, כאמור, איננו מהווה תחליף לקבלת יעוץ ו/או ייעוץ משפטי ו/או חוות דעת.

 
     
     





משרד עו"ד ונוטריון שלמה בכור - בית התעשיינים - קומה 10 רחוב: המרד 29, תל-אביב 68125 - טלפון רב קווי: 03-5103906, פקס: 03-5103905 - עורך דין דיני עבודה ונוטריון
האתר נבנה ע"י עירית לוטן - עיצוב אתרים שגוגל מבין